***tisková zpráva společnosti T-Systems
Satelitní navigační systém Galileo je nejvýznamnějším evropským špičkovým technologickým projektem. Cílem je zahájit používání navigačních signálů již v roce 2014. Aby se tak stalo, musí být kromě družic na oběžné dráze na zemském povrchu umístěna globálně rozptýlená infrastruktura. V tomto projektu je angažována společnost T-Systems, dceřiná společnost Deutsche Telekom pro korporátní zákazníky, která je vyhledávaným poskytovatelem služeb ICT v oblastech informační logistiky a propojení kontrolních středisek s pozemními stanicemi.
Na obloze se něco děje: v pátek 21. října 2011 byly vypuštěny první družice Galilea a první služby začne systém poskytovat koncem roku 2014. Celkový systém zahrnující 27 družic bude ve třech rovinách obíhat ve výšce přes 23.000 kilometrů a vysílat signály do asi 40 pozemních stanic rozptýlených po celém světě. Tuto infrastrukturu mají řídit a sledovat dvě hlavní kontrolní centra v Evropě: jedno v německém Oberpfaffenhofenu, další v italském Fucinu.
Za kontrolní středisko Galilea v Oberpfaffenhofenu odpovídá Německé středisko pro letectví a kosmonautiku (DLR). Pro toto středisko poskytuje společnost T-Systems velkou část infrastruktury ICT: lokální síť IT, systém elektronické pošty a telefonie a stolní počítače. T-Systems tak účastí na tomto projektu potvrzuje, že je vyhledávaným poskytovatelem ICT služeb i v oblasti vědy a výzkumu. „Všechny počítače v kontrolním středisku musejí již během zkušebního provozu fungovat na 100 procent,“ říká Ralf Nejedl, generální ředitel T-Systems v Belgii, který odpovídá za program Galileo.
Signálu z kosmu není bez robustní pozemní logistiky
Budování vlastní kosmické infrastruktury pro satelitní navigaci pro Evropu znamená značné nároky na logistiku. Až začne ve vesmíru fungovat první družice, musí být tato infrastruktura již plně v provozu. Spaceopal, společný podnik mezi DLR GfR mbH a italskou firmou Telespazio S.p.A., pověřil společnost T-Systems, aby navrhla systémy pro řízení logistiky a jejich implementaci i provoz. Tyto systémy mají zajišťovat, aby byly pozemní stanice a kontrolní střediska v neustálém kontaktu a vzájemně sdílely aktuální informace. Některé pozemní stanice jsou umístěny ve vzdálených částech zeměkoule, včetně Papuy-Nové Guineje, Francouzské Guayany a Troll v Antarktidě. Mimo jiné musí fungovat zásobování těchto oblastí náhradními součástkami i pravidelná obnova a údržba infrastruktury nebo IT systémů aktualizacemi a záplatami.
Společnost T-Systems provozuje logistické operace pro kontrolní středisko v bavorském Oberpfaffenhofenu, které kupříkladu umožňují vydávat technické dokumentace, sledovat opravy, plnit intervaly údržby a řídit výměnu dílů.
Až za tři roky začne satelitní navigační systém Galileo pracovat naplno, bude „zrcadlení“ fungovat pro celou pozemní infrastrukturu kontrolních center. Nyní je jedna část umístěna v německém Oberpfaffenhofenu, druhá v italském Fucinu. Nakonec budou existovat dvě shodně vybavená kontrolní střediska. Postihne-li jedno porucha, převezme hladce provoz to druhé.
„Ani satelitní navigace nefunguje bez řízení pozemní logistiky. Galileo je extrémně složitý systém softwaru, spociálního hardwaru a síťových komponentů, který musí být používán velmi dlouhou dobu a vykazovat vysoký stupeň dostupnosti,“ říká Ralf Nejedl. Vytváření logistického systému a jeho používání v souladu s mezinárodně uznávaným postupem integrované logistické podpory „Integrated Logistic Support (ILS)“ dále zajišťuje, aby byly po celou dobu životnosti nepřetržitě optimalizovány provozní náklady a dostupnost systému. Plní se tak jeden z požadavků Evropské agentury pro výzkum vesmíru (ESA).