Elektronický diferenciál, rychlá výměna pohonných baterií, optimální rozložení hmotnosti a dojezd na jedno nabití až 180 kilometrů. To jsou jen některé z předností unikátního prototypu sportovního elektromobilu StudentCar SCX.
tisková zpráva Technologické agentury ČR
Jedná se o diametrálně odlišné řešení oproti stávajícím konceptům. S výraznou finanční podporou Technologické agentury České republiky (TAČR) ho vyvinul tým tvořený studenty, inženýry a vývojáři Katedry materiálů a technologií pro automobily Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě (VŠB-TU), který byl doplněn odborníky ze spolupracujících firem EVC Group, s.r.o. a TÜV SÜD Czech, s.r.o.
Za poslední čtyři roky podpořila TAČR 36 projektů, na kterých se podílela VŠB-TU. Podpora aktivit univerzity na těchto výzkumných a inovačních projektech s možností aplikace jejich výsledků v praxi přesáhla 123 milionů korun. „Automobilismus je velmi dynamicky se rozvíjející průmyslové odvětví. V České republice má bohatou minulost i velmi úspěšnou současnost,“ uvedla Rut Bízková, předsedkyně TAČR. „Vývoj elektromobilů jde velmi rychle dopředu. Pokud nechceme zaostávat, musíme spojovat um našich lidí, v tomto případě šikovných studentů a jejich profesorů v Ostravě, s rozumně distribuovanou finanční podporou státu. Mám radost, že se nám to daří,“ dodala.
Vývoj StudentCar SCX probíhal přes tři funkční vzorky. Vůz má unikátní uspořádání elektropohonu 4×4, který je tvořen čtyřmi synchronními motory řízenými čtyřmi frekvenčními měniči. Elektromotory přímo přes poloosy pohánějí kola. Díky této koncepci pohonu, která umožňuje Torque vectoring využívá vozidlo funkce aktivních elektronických diferenciálů, které vozidlu dodávají perfektní jízdní vlastnosti. Zatáčky SCX projíždí bez problémů ve vysokých rychlostech (s bočním přetížením více než 1 G).
Výkon motorů (4 ks BLDC frekvenčně řízený, kapalinou chlazený) je 220 kW. Maximální točivý moment je 640 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/hod dosahuje za 4,9 sekundy. Vůz váží 1438 kilogramů. Poháněný je 300 kusy baterií LiFe PO4 s kapacitou 17kWh s napětím 320V. Nosný rám karoserie, která je kompozitová (fiberglass), je příhradový samonosný ocelový. Nápravy jsou přední řízená lichoběžníková, hnaná s nezávislým pohonem kol, zadní více-prvková, hnaná s nezávislým pohonem kol.
„Probíhají aktivity směřující k výrobě limitované série. Cenu vozu, která se velmi odvíjí od celé řady výrobně technologických aspektů, zatím nelze stanovit. V současné době hledáme vhodného investora. StudentCar SCX bude mimo jiné představen v tomto týdnu na Investiční konferenci GET MORE,“ sdělil doc. Petr Tomčík.
„Automobil budou moci zájemci shlédnout na letošním podzimním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde bude součástí naší výstavní expozice,“ upozornila Rut Bízková.
Komentáře
Napsat vlastní komentář
Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.