Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


V ČR se vlastním nákladem vydává i stále více odborných knih

tisková zpráva společnosti Fraus Media

Konec nevyžádaných rukopisů: spisovatelé internetového věku si čím dál častěji vydávají knihy sami. Cestu elektronického samonakladatelství volí autoři nejenom v oblasti beletrie, ale také v oblasti odborné literatury či okrajových žánrů. Dva studenti gymnázia takto například připravili vlastní učebnici biochemie, protože nebyli spokojeni s úrovní dostupných učebních materiálů.

V Česku se začínají rozrůstat řady samonakladatelů, tedy lidí, kteří chtějí vydat knihu vlastním nákladem a nechtějí své dílo s často nejistým výsledkem nabízet po nakladatelstvích. Své knihy publikují v elektronické verzi na specializovaných internetových portálech. Za loňský rok eviduje databáze Národní knihovny přibližně pět set takto vydaných titulů. Vznikají i společnosti, které samonakladatelům podávají pomocnou ruku při produkci knihy a jejím marketingu.

„Zatím se jedná o stovky titulů, ale již v blízké době očekáváme, že produkce samonakladatelů půjde výrazně nahoru,“ říká Antonín Chadima ze společnosti Fraus Media, která provozuje vlastní e-shop s elektronickými knihami – Flexibooks. „Aby měla kniha šanci zaujmout širší publikum, musí projít korekturou, být zalomena a mít pokud možno poutavou obálku. Pokud není autor schopen si tyto služby zajistit sám, pomůžeme mu je zprostředkovat. Obdobně vyřizujeme také přiřazení kódů ISBN v Národní knihovně,“ popisuje Antonín Chadima spolupráci s autory.

Péče Fraus Media jako partnera samonakladatelů zahrnuje nejen prodej titulů, ale také služby marketingu – e-knihy jsou prezentovány pomocí bannerů či v elektronických newsletterech. U titulů, které se z hlediska úspěšnosti jeví slibně, investuje Fraus Media do jejich propagace výrazněji, například je promuje reklamou v sociálních médiích. „Bez toho by byly i sebelepší knihy na současném knižním trhu neviditelné, i výrazní autoři musí jít naproti svému publiku,“ dodává Antonín Chadima z Fraus Media, která si za svoje služby bere třicet procent z prodeje e-knihy, nebrání se však ani šíření některých titulů zdarma. Průměrná cena e-knih, již na portálu flexibooks.cz vždy stanovuje autor, nedosahuje 100 Kč.

Samonakladatelka: Svépomocí jsem vydala již patnáct e-knih

Příkladem autorky, které samonakladatelství odstartovalo druhou kariéru, je Marie Němcová. V tradičních kamenných nakladatelstvích dříve vydala celkem dvanáct tištěných knih, specializuje se na obor digitální fotografie. Vzhledem k tomu, že její poslední knihy o fotografování byly vytištěny na méně kvalitním papíru, což se odrazilo v nekvalitních reprodukcích, začala hledat jiného nakladatele v oboru elektronické knihy. „Po dvou letech neúspěšného hledání jsem se nakonec rozhodla sestavit si knihy sama, podle vlastní představy. Od té doby jsem vydala patnáct elektronických knih, zejména o tvůrčím fotografování, ale vedle toho také knihy naučné a pro děti,“ rekapituluje Marie Němcová.

Samonakladatelka Marie Němcová cenu e-knih, které sama vydává, stanovila jednotně na 49 Kč tak, aby byla přístupná všem zájemcům. Vedle toho jsou ke koupi, ovšem za podstatně vyšší cenu, knihy, které napsala jako tištěné a nakladatel je převedl do elektronické podoby. „Za dva roky jsem prostřednictvím dvou smluvních partnerů Flexibooks a eReading prodala asi 350 e-knih. Na otázku, zda se psaní knih stalo její novou živností, odpovídá záporně. Náklady, jako je například skenování ilustrací k dětským knihám, nemluvě o pořízení počítače, jsou vyšší, než je celkový příjem. Její vydavatelské aktivity jsou vedeny nikoliv snahou se psaním živit. Realizuje se jako autorka a nejvíce ji těší, když občas zaznamená pozitivní reakci na své knihy od fotografů, kteří sledují odbornou literaturu.

Dětská literatura, cestopisy, duchovní poezie i učebnice

Klára Čížková, která se ve společnosti Fraus Media stará o autory, vyjmenovává některé úspěšné příklady spolupráce. „Mezi našimi partnery z řad samonakladatelů převažují neznámí začínající autoři. Například Mirka Macháčková a její syn David, kteří společně napsali, ilustrovali a vydali pohádku. Obdobně v prodejích na flexibooks.cz zabodovala pod názvem Deník anorektičky autentická výpověď Lenky Zemanové o boji s touto chorobou a vedle toho překvapivě též duchovní poezie Kateřiny Jelínkové,“ upozorňuje Klára Čížková, podle které samonakladatelství dává šanci zejména autorům menšinových žánrů, jejichž díla by jinak neměla šanci vyjít na papíře. Mezi samonakladateli ale najdeme také známé osobnosti – například moderátora Michala Jančaříka, který vydal vlastního cykloprůvodce po Šumavě.

K zaznamenáníhodným počinům samonakladatelů využívajících platformy Flexibooks patří bezesporu také vydání Biochemie – učebnice pro gymnázia. Bývalí studenti Andrzej Novák a Petr Hanák na základě vlastní zkušenosti s nezáživnou výukou napsali učebnici, která svým zpracováním ukazuje nový standard pro tvorbu učebnic. Mezi knihami samonakladatelů převažuje nad beletrií odborná literatura, ať už jazyková, či učebnice a skripta. Ideální nástroj je to například pro vysokoškolské pedagogy, kteří chtějí uvést svoje skripta například v angličtině a vejít tak ve známost v mezinárodní vědecké komunitě. To je možné díky tomu, že Fraus Media standardně svým samonakladatelům umožňuje dostat e-knihy na globální trh. Ač by se mohlo zdát, že samonakladatelství je ideální nástroj pro grafomany, ve své praxi se s nimi Klára Čížková příliš často nesetkává.

Od Tristrama Shandyho k internetu aneb stručná historie selfpublishingu

Co mají společného slavná díla Život a názory blahorodého Tristrama Shandyho autora Laurence Sterna, Pohádka o králíku Peterovi Beatrix Potterové či Eragon Christophera Paoliniho? Jejich první vydání vyšla ve vlastních nakladatelstvích. K produktům selfpublishingu se dále řadí díla takových autorů, jako jsou Jane Austenová, Emily Dickinsonová či John Grisham.

autor


 
 
Nahoru
 
Nahoru