Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Xerox tvrdí, že dokáže automaticky poznat i estetickou kvalitu fotografií

 ***tisková zpráva společnosti Xerox

Tým specialistů společnosti Xerox se zaměřil na efektivní vyhledávání obrázků, které v podnikatelské sféře usnadní práci zejména grafikům a zjednoduší vizuální komunikaci. Odborníci v evropském výzkumném centru Xerox Research Centre Europe vynalezli pokročilé postupy, které umožní vyhledávat a třídit obrazová data způsobem, jakým by je třídil člověk, nikoli stroj.

 

Tyto nástroje umožňují rychlé a intuitivní vyhledávání v rostoucím množství ilustrací nebo v rozšiřujících se kolekcích obrázků.

„Novinky na portálu Open Xerox ukazují, jak mohou být tyto technologie využity při řešení reálných podnikatelských problémů,“ uvedl Craig Sounders, ředitel výzkumné skupiny Xerox pro vizuální výzkum. „Nástroje jsme zveřejnili proto, aby se s nimi mohla zábavnou formou seznámit široká veřejnost. Zároveň ukazují znalosti společnosti Xerox v oblasti analýzy obrazových informací a schopnosti získávat relevantní obsah z velkého množství dat.“

 

Nové ukázky na portálu http://open.xerox.com zahrnují:

 

Vyhledávání podobných obrázků (Similar Image Search) – Najít stejný nebo podobný obrázek podle barvy a jasu není dnes problém, co ale najít podobný obrázek podle jeho obsahu? Nová technologie Xerox zvládá hledání právě podle obsahu a prohledá i na standardním stolním počítači až pět milionů obrázků za sekundu. Díky tomu je možné rychle vyhledat potřebný obrázek i ve velkých databázích fotografií ve vysokém rozlišení. Xerox v současnosti pracuje na cloudové verzi tohoto nástroje, která umožní prohledávat stovky milionů obrázků v reálném čase.

 

Nástroj se hodí pro organizaci a aktivní využívání všech typů úložišť s obrazovými daty, od velkých sbírek fotografií přes databáze digitalizovaných dokumentů až po soukromé kolekce snímků na domácích počítačích.

 

Třídění obrázků (Image Categorizer) – Třídění obrázků a jejich popisování je zdlouhavá a nepříjemná práce. Odborníci ve společnosti Xerox proto vyvinuli technologii, která umožní kategorizovat obrázky automaticky na základě analýzy jejich obsahu. Využijí ji zejména kreativní pracovníci v oblasti reklamy, nebo například fotografové. Základ tohoto nástroje tvoří propojení algoritmů pro analýzu obsahu s učícími se filtry. Vyhledávat lze potom například pomocí textových řetězců jako „západ slunce“ nebo „slunečnice“, bez nutnosti databázi předtím ručně kategorizovat nebo vyplňovat metadata (tagy) u jednotlivých obrázků.

 

Vyhledávání dle estetické hodnoty (Aesthetic Image Search) – Většina současných metod klasifikace obrázků je založena na rozpoznávání částí, například pokud algoritmus nalezne na obrázku kola a silnici, je pravděpodobnost, že na něm bude auto, o poznání vyšší, než že by obsahoval například žirafu. Na automatizované hodnocení estetické kvality snímku je ale třeba jít jinak. Nástroj využívá učících se mechanismů, které se pokouší na základě analýzy obrazových dat rozpoznat, co činí daný snímek výjimečným a kvalitním. Například pohledné snímky pláží často zahrnují jemné hrany vln díky delší expozici. Algoritmus se proto zaměří právě na takové snímky. Aplikace potom budou opět nabízet rychlé vyhledávání v rozsáhlých databázích. Propojením obou nástrojů rychle naleznete například nejhezčí obrázky pláží.

 

Catepix – Na méně vážnou strunu hraje aplikace s názvem Catepix, která využívá výše zmíněné technologie. Aplikace je určena především pro sociální síť Facebook, ale poradí si i s alby umístěnými na službách Picasa nebo Flickr a naleznete ji na adrese: http://catepix.services.open.xerox.com/.

Zároveň je k dispozici také formou aplikace pro systém Android a v přípravě je i aplikace pro telefony iPhone.

 

Xerox zpřístupňuje tyto technologie pomocí portálu Open Xerox a zve všechny k jejich vyzkoušení. „Rádi bychom znali váš názor, abychom mohli dále pokračovat v testování a vylepšování našich technologií, které v konečném důsledku vždy slouží k usnadnění pracovních úkolů,“ dodává Saunders.

autor


 
 
Nahoru
 
Nahoru