Mravenci budují rovné cesty vlastními těly

Biologie |

S tropickými nájezdnými mravenci je trochu problém, protože zdaleka ne vše, co se o nich „ví“, odpovídá realitě. Mravenci ze střední a jižní Ameriky ale dokáží dokonce i upravovat cesty.




S tropickými nájezdnými mravenci je trochu problém, protože zdaleka ne vše, co se o nich „ví“, odpovídá realitě. Mravenci ze střední a jižní Ameriky ale dokáží dokonce i upravovat cesty.

Studie, jejímiž autory jsou Scott Powell a Nigel Franks z University of Bristol, uvádí, že mravenci (Eciton burchellii) své pralesní komunikace spravují vlastními těly. Lehnou si do výmolů tak, aby povrch cesty byl rovnější a ostatní (nájezdu se v jejich případě může účastnit až 200 000 jedinců) mohli za kořistí postupovat rychleji. Ale i bez nějakého dramatického hromadného lovu se takové chování prostě vyplatí – ostatní mohou po cestě efektivněji dopravovat do mraveniště potravu.

Mravenci, kteří fungují jako takto podivní cestáři, navíc kupodivu nebývají ušlapáni. Když k večeru intenzita „dopravy“ poleví, vylezou z děr a vrátí se zpět do mraveniště. Zajímavé také je, že mravenci dokáží různě kooperovat při tom, jak zaplnit díru větší, než jsou oni sami. A nakonec je pozoruhodné i to, že si samotná mravenčí dělnice si vybírá k zaplnění díru svých rozměrů. Přitom jde pořád o stejné mravence, prostě „podkastu“ existující mezi normálními dělnicemi.

Odhady autorů studie ukázaly, že je to opravdu výhodné – pokud pár mravenců neshromažďuje potravu, ale stará se o komunikaci, je finálně shromážděno potravy více. Doklad velmi úzké specializace: jak se ukazuje, mravenčí společenství se dělí na více rolí, než jsme se dosud domnívali.

Zdroj: Eurekalert
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-05/uob-asu052407.php
a další

Viz také:
Tažení vražedných mravenců
http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/463979608D68EEBBC1256E9700489C03

Střípky ze života mravenců
http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/FA422F5BA3A27A7AC1256FBF003A0CFD

Poznámky:
– je známo, že mravenci vlastními těly dokáží překonat vodní tok nebo vytvořit jakýsi živý žebřík mezi stromy. Tam to ale jinak nejde a na akci se účastní všichni. V tomto případě je zajímavé, že metoda slouží pouze ke zvýšení efektivity. No a pak je otázka, zda je příslušné povolání "zadrátováno natvrdo", nebo zda cestář může svoji profesi změnit podle aktuálních potřeb.








Související články




Komentáře

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.