Kdo byla paní, která psala Chetitům?

Člověk |

Příběh syna chetitského krále, který byl poslán do Egypta, aby se zde oženil s jeho vladařkou, cestou však byl zavražděn, známe například z Waltariho. Kdo ale byla ona Egypťanka? Reeves přichází s přikvapující hypotézou - Nefertiti.




***pravidelné páteční „přetištění“ staršího článku

Nejprve prameny. V Chattušaši byla nalezena korespondence mezi egyptským a chetitským dvorem ze 2. poloviny 14. stol. př. n. l. Král Šuppiluliuma obdržel od Dahamunzu, ženy faraona Niphururija, zprávu o tom, že její manžel je mrtev. Následovala nabídka míru a dokonce žádost, aby jí dal král za manžela svého syna („nikdy bych si za manžela nevybrala svého vlastního sluhu“). Šuppiluliuma byl podezřívavý – de facto se mu tím nabízela vláda nad Egyptem – ale po výměně dalších dopisů nakonec svého syna Zannanzu poslal, ten však byl po vstupu na egyptské území zavražděn, nejspíš královninými politickými protivníky.
Tolik chetitská jména. Kdo se za nimi skrývá na druhé straně? Převládající interpretace říká, že egyptskou žadatelkou byla Anchesenamon, vdova po Tutanchamonovi (viz jak příběh podává Waltari). Dahamunzu se údajně mohlo číst také jako Sanchamun, a to už má k Anchesenamon poměrně blízko. Podle egyptologa C. N. Reevese ale Dahamunzu není vůbec vlastní jméno, leč chetitská výslovnost egyptského titulu ta-hemet-nesu, „králova manželka“. To samozřejmě Anchesenamon ještě nijak nevylučuje.
Reeves však jde dále. Kromě jiného přichází s teorií, že Nefertiti nebyla na konci Achnatonovy vlády zatlačena do pozadí kvůli dalším faraonovým ženám a nezmizela ze scény. Podle Reevese královna naopak zaznamenala mocenský vzestup, stala se spoluvladařem a po faraonově smrti dokonce jeho nástupcem – to ona se má skrývat za jménem Smenchkare. Jméno Niphururija z chetitských textů nám bohužel v řešení moc nepomůže, může snadno skrývat jedno z jmen Achnatona (Nefercheprure) i Tutanchamona (Nebcheprure).
Reeves však s odvoláním na egyptologa Harrise upřednostňuje Nefertiti. Vychází z poznámek v chetitských archivech o ročních obdobích (přičemž lze předpokládat, že dopis byl odeslán krátce po faraonově smrti) i předcházejících střetech mezi Egypťany a Chetity. Také soudí, že po Tutanchamonově smrti Anchesenamon vůbec nevládla, protože moci se ihned chopil Aj. Naproti tomu Nefertiti měla čas vést taková jednání.
Po zavraždění chetitského prince byla podle Reevese téměř jistě odstraněna i ona (Smenchkare) a faraonem byl prohlášen tehdy ještě ani ne desetiletý Achnatonův syn Tutanchamon (respektive tehdy se ještě jmenoval Tutanchaton).

Zdroj: Nicholas Reeves: Achnaton, Paseka, 2003

obrázek: Achnaton a Nefertiti se svými dětmi, zdroj Wikipedia, licence obrázku GNU Free Documentation License, Version 1.2, výřez











Komentáře

27.02.2010, 15:32 tony

Dopis zřejmě napsala Anchesenepaaton

Protože v době smrti Tutanchamona byla jedinou a poslední dědičkou trůnu. Jako poslední příslušnice ze slunečního kultu Achnatonovi rodiny si byla vědoma, že její další manžel bude novým faraonem. Sama vládnout nebyla schopna. Jelikož byla ještě poměrně mladá, tak si nedovedla představit život se starým Ajem II. s kterým nemohla mít své děti. Aje toho využívá a přebírá království a přinucuje dědičku ke sňatku, neboť ctižádostivý Harembeb byl ještě mimo Théby. Zananza byl zřejmě odhalen a zajat na severu přo vstupu do území mimo Chetickou říši. Byl odstraněn, protože mohl být pokládán za špeha, nebo nepřítele. Harembeb jej mohl odstranit z důvodů mocenských, kdy s Chetiti se tehdy nevyjednávalo ale bojovalo.

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.