Každý týden jsou na trh uváděny 3-4 výrobky nějak využívající nanotechnologií. K takovému závěru alespoň dospěl Project on Emerging Nanotechnologies.
K novinkám patří například i na našem trhu dostupná zubní pasta Swissdent Nanowhitening, která obsahuje nanoformu peroxidu vápníku. V rámci metodiky hodnocení pak do stejné kategorie patří například i Apple iPhone, kuchyňské oleje, automobil Hummer H2 nebo golfové hole.
Celkem má být na různých trzích k dispozici 609 „nanovýrobků“. Co se týče jednotlivých nanomaterálů, alespoň tak, jak jsou deklarovány výrobcem, nejčastěji se používá stříbro, následuje uhlík (nanotrubičky, fullereny), oxid zinečnatý a titaničitý a zlato.
Je možné, že za pár let už bude značná část zboží vyráběna s pomocí těchto technologií. Hrozí ale riziko nedůvěry veřejnosti, antikampaní a toho, že časem se objeví dokonce výrobky chlubící se značkou No-Nano (obdoba všemožných současných značek „bio“, „GMO-free“ apod.). To by současně znamenalo ochladnutí zájmu investorů, eventuálně tlak na zastavení státní podpory příslušných výzkumů, legislativní regulace a obstrukce. Boj o úspěch na masovém trhu nanotechnologie dosud čeká.
Zdroj: Eurekalert
Poznámka: V řadě případů ovšem jde dnes spíše o marketingový tah, než že by tyto výrobky nějak souvisely s vizí původních nanotechnologií. Výrobci občas používají tento pojem, je-li to pro ně výhodné. Pokud budou nálady opačné, prostě od takového označení ustoupí. iPhone je prostě iPhone, žádný samoskládací stroječek ze světa Diamantového věku.
Viz také:
Nanotechnologie pomáhá v boji se zubním kazem
Nanotechnologie v ČR – praktické aplikace
Rok 2005: Technologie, která nepřišla
Prohlášení politiků o nanotechnologiích berme s rezervou