***pravidelné páteřní „přetištění“ staršího článku
Pojmy nejsou závislé na mentálních procesech, i když mohou být „myšleny“. Materna uvádí proti psychologistickým výkladům následující argumentaci:
V mentálních procesech nejsou bezprostředně přítomné pojmy, ale spíše představy – což obnáší smyslově vnímatelné entity. „Prvočíslo“ je pojmem, nikoliv představou (spíše snad můžeme mít určitou představu tohoto pojmu). Představy se také subjekt od subjektu liší, každý má jinou představu Vesuvu – naopak pojem Vesuv je pouze jediný.
Pojem je entitou abstraktní/ideální, kterou nelze umísťovat do prostoru či času. Podobně jako se nelze ptát, od kdy nebo kde existují čísla, nelze takto vymezit ani existenci pojmů. Pojem „lokomotiva“ tak existoval i tehdy, když žádné lokomotivy nebyly – dokonce i kdyby v aktuální verzi světa žádné nikdy nebyly. („aktuálním světem“ se zde myslí svět, který se liší některým z elementárních faktů – to bychom se však dostali jinam, k Wittgensteinovi a jeho Traktátu).
Z objektivního charakteru pojmů pak plyne další (spíše jazykový) detail: Pojmy netvoříme, ale objevujeme. Pojmy nejsou výrazy jazyka, ale mohou být samozřejmě jimi reprezentovány. Pojmy také nejsou totožné s mentálními procesy, i když učení se pojmům, získávání pojmové výbavy, mentálním procesem samozřejmě je.
Zdroj: Pavel Materna: Svět pojmů a logika, Filosofia, Praha, 1995