Tužkové baterie pohánějí letoun s lidskou posádkou

Ostatní |

Letoun poháněný 160 suchými články Panasonic Oxyride formátu AA (tzv. tužkové baterie) uletěl vzdálenost 391,4 metru ve výšce 5,2 metru.




***tisková zpráva společnosti Panasonic
Společnost Panasonic, nejznámější značka koncernu Matsushita Electric Industrial, se podílela na unikátní projektu, jehož výsledkem byl vůbec první let letounem s lidskou posádkou s pohonem na suché články, tzv. tužkové baterie, Panasonic Oxyride. Tento projekt znamenal další významný milník v letectví.

Panasonic na projektu pracoval společně s Tokijským technologickým institutem od ledna tohoto roku. Let se nakonec uskutečnil 16. července 2006 na letišti Okegawa na severním předměstí Tokia. Letoun poháněný 160 suchými články Panasonic Oxyride formátu AA (tzv. tužkové baterie) uletěl vzdálenost 391,4 metru ve výšce 5,2 metru. Jednosedadlový letoun o hmotnosti 54 kg pilotoval student Tokijského technologického institutu vážící 53 kg. Stroj byl ve vzduchu 59 sekund.

Let se uskutečnil před zraky představitelů Japonského leteckého úřadu, aby mohl být uznán jako oficiální rekord. Autoři projektu budou dále usilovat o to, aby byl let uznán jako první let s lidskou posádkou na bateriový pohon i mezinárodní aeronautickou federací (Fédération Aéronautique Internationale, FAI).

Společnost Panasonic do projektu vstoupila s nadějí vzbudit v mladých lidech zájem o vědu a technologie. Panasonic proto vyslovuje uznání těm studentům, kteří se podobně jako bratři Wrightové chopili výzvy a podařilo se jim uskutečnit první let svého druhu na světě. Letoun na bateriový pohon uletěl nakonec vzdálenost ještě delší než oněch 259 metrů, které v roce 1903 uletěli bratři Wrightové, přičemž je zajímavé, že oba stroje byly ve vzduchu stejnou dobu – 59 sekund.

Po prvním úspěšném letu se studenti pokusili o další let, tentokrát pouze s 96 články. Letoun urazil vzdálenost 269 metrů ve výšce 2 metry.

Baterie Panasonic Oxyride je revolučním produktem jak z hlediska použitých materiálů, tak technologie. Baterie využívá oxihydroxidu, který dokáže uvolňovat větší prvotní napětí než tradiční alkalické baterie. Při výrobě baterií je použito jedinečné technologie vakuového plnění, která umožňuje vložit do baterie větší množství elektrolytů, díky čemuž jsou baterie Oxyride výkonnější a mají vyšší životnost. Baterie Oxyride jsou obecně doporučovány pro energeticky náročné přístroje, například digitální fotoaparáty. Při testech se ukázalo, že s bateriemi Oxyride lze pořídit dvakrát tolik snímků než s běžnými alkalickými články.

Letoun, který uskutečnil první let na bateriový pohon, bude od 31. července do 6. srpna vystaven v hale nádraží JR Tokyo Station v Tokiu a od 15. do 24. září v Národním vědeckém muzeu v Tokiu.








Související články




Komentáře

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.