Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Design závodního auta není jen slušivý kabátek

Syn slavného designéra Václava Krále Ing. Jiří Král vyrůstal v závodnické rodině. Otec jej vychoval tak, aby uměl navrhovat design aut a letadel. Pětadvacet let spolupracovali na významných projektech. V současné době realizoval Ing. Král unikátní projekt Národní formule 1400 MX 1-11 BOHEMIA, na němž začali pracovat ještě s otcem. Třetím rokem také působí na Ústavu průmyslového designu na Fakultě architektury ČVUT.

 

„Když chci dělat design, musím rozumět podstatě věci a umění mít od Pánaboha. Když chcete dělat dopravní prostředky, je nutné rozumět technice. Pokud chcete vytvářet věci pro medicínu, měli byste nejlépe být doktorem, ať víte, jak to funguje. Budete-li chtít vyrábět něco, co souvisí s nábytkem, architekturou, tak máte být stavařem. Musíte umět řemeslo, to je základ toho, abyste dokázali design dělat zevnitř, od funkce,“ vysvětluje svůj pohled na design Ing. Jiří Král.

 

Myšlenka na Národní formuli je daleko starší. Vznikla v roce 2000, kdy si Václav Král a Karel Jílek řekli, že nastal čas na realizaci dostupného závodního vozu. Původní koncepci stanovil dnes již zesnulý Václav Král, ale současnou podobu formule vytvořil právě jeho syn Jiří. Konstruktérem podvozku je konstruktér závodních vozidel MTX Václav Pauer. Vrcholem celého projektu se mělo stát založení nového formulového seriálu. Projekt se snaží navázat na zlatou éru okruhového závodění u nás v 70. letech minulého století.

 

„Design závodních aut je v podstatě vlastní konstrukce. Pokud má designér udělat dobré závodní auto, musí rozhodnout o koncepci, o konstrukčních věcech. Já jsem se rozhodl integrovat křídla do karoserie, protože nechci zbytečný odpor kvůli přítlaku. To je podle mě design,“ říká Jiří Král.

 

Ke konstrukci formule přistupoval Jiří Král tak, aby byly únosné pořizovací i provozní náklady, snadný servis a aby byla zvýšena bezpečnost. Důležitým faktorem určujícím kvalitní řešení karoserie je aerodynamický odpor, který je dán velikostí čelního průřezu a součinitelem odporu vzduchu, tzv. tvarová čistota, které docílil pomocí integrace křídel do karoserie.

 

„Za integrovaným zadním křídlem do karoserie se sníží zásadním způsobem úplav, vír, a tím pádem se sníží riziko ztráty přítlaku na přední nápravě vozu jedoucího těsně za ním,“ vysvětluje princip Ing. Král.

 

Dalším důležitým momentem je tak zvaný dnový efekt, který způsobí aerodynamické ucpání mezery pod vozidlem. „Na každé ploše, kde proudí vzduch, vzniká mezní vrstva. Na začátku je nulová, na konci má nějakou tloušťku. Tloušťka se zvětšuje s délkou plochy. Když je plochá podlaha v plné šířce a délce auta, tak se to v určitém místě ucpe, vzduch tam přestane proudit,“ tvrdí Ing. Jiří Král.

 

U své formule se rozhodl pro úzký trup, který s dalšími prvky, jako je například vnitřní zakrytování kol přední nápravy, vytváří kanály, v nichž proudění není ovlivněno rotujícími koly, protože ty jsou největším zdrojem odporu. Tak zvané aerodynamické dno (svislé plochy na zádi vozu) je nulové, konec trupu vytváří s výfukem ejektor odsávající mezní vrstvu zpod vozu.

 

Dalším designérským prvkem jsou pontony okolo kol, které omezují možnost kontaktu rotujících pneumatik, mají zabránit právě velmi častým a nejtěžším haváriím. „Dnešní F1 neřeší příčinu, ale následek. Nevidíte principielní řešení problému jako u Colina Chapmana u Lotusu 25, 79 nebo 88, ale jen napravování, podle mne nesprávného, principu řadou wingletů a jiných plošek. Sport se změnil na obchod. Je to uzavřená soutěž díky astronomickým nákladům,“ říká Král.

 

V důsledku předpisů, které silně omezují kreativitu designérů, jsou si všechna auta velmi podobná. Podle Jiřího Krále vyhraje ten, který stráví tisíce hodin v aerodynamických tunelech a na trenažerech. Stala se z toho soutěž, která musí za každou cenu být zajímavá pro diváky, ačkoliv to porušuje například bezpečnost či etiketu závodění. Před desítkami let byla zakázána pohyblivá aerodynamická zařízení z důvodu bezpečnosti (Chaparral), dnes se (DRS) povolila z důvodu divácké atraktivity. Tento „doping“ povolíte navíc jen jednomu ze soupeřů. Bezpečnostním prvkem by byl i 18″ ráfek u kol, požadovaný Pirelli, ve kterém je místo na adekvátní brzdy pro zpomalení z velmi vysoké rychlosti.

 

Více o Národní formuli najdete na www.ceskaformule.cz

Vyšlo v časopise Tecnicall 3/2011 (čtvrtletník ČVUT Praha)

http://www.tecnicall.cz/


formule

Obrázek: Skica bezpečné formule, Ing. Jiří Král

autor Tereza Kadidlová


 
 
Nahoru
 
Nahoru