Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Magnetické pásky nejsou mrtvé

***tisková zpráva společnosti IBM

Výzkumní pracovníci IBM demonstrovali světový rekord v hustotě dat uložených na lineární magnetické pásce, což je nejpádnější důkaz o tom, že jedno z nejstarších úložných médií počítačového průmyslu (a dodnes stále jedno z cenově nejdostupnějších) disponuje potenciálem nabízet uživatelům vysokou kapacitu i v následujících letech.

Pracovníci výzkumného centra Almaden Research Centre v kalifornském San Jose dokázali stěsnat na magnetickou pásku data s hustotou více než miliardy bitů na centimetr čtvereční (6,67 miliardy bitů na čtvereční palec), což je více než 15násobek hustoty běžných magnetických pásek, které se v dnešní době používají v počítačovém průmyslu. Za účelem dosažení tak skvělého úspěchu vyvinuli odborníci několik nových technologií ukládání dat a ve spolupráci s japonskou firmou Fuji Photo Film Ltd. vytvořili novou, dvouvrstvou magnetickou pásku, která dokáže zaznamenávat data ve vysoké hustotě.

Tato ukázka je nejlepším důkazem toho, že ukládání dat na magnetické pásky si udrží své cenové výhody oproti jiným technologiím i v budoucích letech. Až se tyto nové technologie a pásky dostanou do komerčně nabízených produktů – což by mělo být v horizontu zhruba pěti let – pak by cartridge velikosti dnešní LTO (Linear Tape Open) kazety měla pojmout až 8 trilionů bajtů nekomprimovaných dat. To je dvacetkrát více, než dnes pojme kazeta 3. generace LTO, jež je svými rozměry zhruba poloviční oproti běžné videokazetě formátu VHS. 8 terabajtů dat se rovná textu obsaženému v 8 milionech knih, na jejichž uskladnění by bylo potřeba přes devadesát kilometrů regálů.

Nutnost uchovávat, archivovat a zajišťovat původní data v souladu s legislativními nařízeními jako je například Sarbanesův a Oxleyho zákon z roku 2002 (SOX) vážnost situace ještě prohlubuje. Zákon SOX ukládá všem společnostem, jejichž akcie se obchodují na amerických akciových trzích, i jejich všem dceřiným společnostem, sbírat a uchovávat data nefiltrovaným způsobem. I Evropa se vyvíjí podobným směrem – Evropská unie vydala řadu směrnic, jejichž účelem je harmonizovat firemní zákony napříč jednotlivými členskými státy. Zejména čtvrtá, sedmá a osmá směrnice se týkají účetních požadavků na archivaci dat. Rovněž se uvažuje o tom, že nový zákon EU uloží všem telekomunikačním společnostem archivovat záznamy o telefonních hovorech a návštěvě webových stránek po dobu dvou let. To vše přispěje k vyšším nárokům na úložné datové kapacity.

Tato ukázka překonala rekord, který společnost IBM dosáhla v roce 2002, kdy se jejím odborníkům podařilo zaznamenat terabajt na jedinou kazetu formátu 3592 při hustotě 1 miliardy bitů na čtvereční palec. V minulých letech výzkumní pracovníci z almadenského centra úzce spolupracovali s návrháři společnosti Fuji Photo Film a společně vyvinuli novou pásku schopnou zaznamenávat data ukládaná ve velké hustotě. Vědci z almadenského centra rovněž vyvinuli technologie, které jim umožní dramaticky zvýšit schopnosti čtecích hlav i metody pro jejich nastavení takovým způsobem, aby bylo možné vytvořit stopy, jejichž šířka bude pouhou jednou desetinou stop používaných dnes. Vědci z laboratoře IBM v Curychu zase vyvinuli novou metodu kódování, která zvýší přesnost čtení magnetických bitů.

Spike Narayan, hlavní manažer pro vývoj vyspělých technologických konceptů v laboratoři IBM v Almadenu, k dosaženému úspěchu prohlásil: „Jde o důležitý milník v našem programu. Dosažený výsledek přispěje k rozvoji technologií magnetické pásky stejným způsobem, jakým jsme v devadesátých letech odstartovali překotný rozvoj pevných disků.“

Společnost IBM se může opřít o dlouhou historii inovací v oblasti výzkumu úložných magnetických technologií. Od uvedení prvního komerčního produktu vybaveného magnetickou páskou nazvaného 726 Magnetic Tape Unit uplyne příští rok 54 let. Tento produkt používal půl palce široké cívky a nabízel kapacitu zhruba 2 megabajty. V roce 2002 IBM demonstrovalo úložnou kapacitu 500 000krát vyšší, když představilo kazetu, jež dokáže pojmout 1 terabajt. Podle údajů zveřejněných IDC, společnost IBM měla v roce 2005 nejvyšší příjmy z prodeje magnetických pásek na světě. Celkem za rok prodala mechaniky a pásky v hodnotě 4,82 miliardy amerických dolarů.

autor


 
 
Nahoru
 
Nahoru