Myslíte si, že je v ČR dostatek specialistů na IT? Odpovídá prof. RNDr. Jaroslav Pokorný, CSc., vedoucí katedry softwarového inženýrství na matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy.
"Zatím se nezdá, že by potřeba specialistů na IT v ČR klesala. Je to samozřejmě dáno tím, že informatika proniká do oblastí, kde dříve nebyla vůbec a nebo se aplikovala jenom na primitivní úrovni.
Někdy se říká, že jsme na prahu třetí civilizační vlny. Je-li druhou vlnou věk industriální, pak pod třetí se míní věk síťový. Přívlastek síťový přitom vystihuje současné trendy (e-byznys, virtuální organizace, virtuální týmy apod.) lépe než přívlastek informační. Prognózy říkají, že profese IT bude v síťovém věku profesí číslo jedna. Zdá se však, že půjde o poněkud modifikovaného specialistu v IT, než jak ho známe a hlavně jak ho vychováváme dnes.
Dnešní specialista v IT je zaměřen především technicky, ten budoucí by naproti tomu měl mít schopnosti přímo vytvářející hodnotu. Pod pojmem hodnota se přitom míní hodnota pro zákazníka: Patří sem např. schopnosti zajištění koordinace se zákazníky, vztahy k zákazníkům, týmová práce, celoživotní vzdělávání, aktivní vnímání trendů atd. Tyto, jak se někdy říká, "soft" dovednosti zatím nejsou v běžném vybavení specialistů v IT. VŠ školám bývá mnohdy vytýkáno, že je ani příliš nepodporují ve svých programech. Mohlo by se jednoduše říci, že je nelze vyčíst či naučit, že se získávají praxí. I když zdánlivě nejde o nic nového, v síťovém věku budou tyto dovednosti určující. Otázkou je, jak tomu může přispět výuka informatiky jako taková.
Nasycenost trhu technickými specialisty jistě objektivně nastane. Nejenom však z důvodu omezeného množství míst. IT přestávají být řízeny elitami, nebo jinými slovy řečeno, samotnou profesí IT. Již dnes jsou počítačové vědy ovlivňovány technologiemi, které se objevují na trhu. Počítačové vzdělání již poskytují i jiné instituce než VŠ zaměřené na informatiku.
Rozmazávají se také hranice profese IT – vedle technických specialistů se objevují odborníci na IT ve spojení s nějakým jiným oborem. To vše může mít za následek redukci počtu zájemců o klasickou výukou informatiky, a nebo naopak, hlubší změny v přístupu ke studiu, zejména směrem k mezioborovosti."
Blíží se konec termínu pro podávání přihlášek na VŠ. Výuka informatiky na tuzemských vysokých školách bude proto i Tématem týdne Computerworldu 4/2002, který se právě objevuje na stáncích.