Naši předkové nikdy nevypadali jako mořské houby

Aktuality |

Jak přesně vypadají počátky mnohobuněčných živočichů, to je i v době molekulární genetiky předmětem sporů. Nejasný je hlavně statut mořských hub (houbovců, Porifera).

Jsou tyto organismy vůbec součástí „stromečku“ ostatních mnohobuněčných živočichů? A jsou houbovci vůbec „kladistickou“ skupinou, jinak řečeno, existoval předek houbovců, který současně nebyl předkem dalších dnes žijících mnohobuněčných živočichů? Nebyl cosi jako mořská houba naopak předkem nás všech?

Profesor geobilologie Gert Wörheide z LMU v Mnichově a jeho kolegové nyní tvrdí, že houbovci jsou opravdu unikátní, monofyletickou skupinou. Předek člověka ani ostatních mnohobuněčných živočichů takto nikdy nevypadal – jinak řečeno, Porifera nejsou „primitivní“ (původní) skupinou, ale jejich znaky jsou naopak odvozené.

Tento výzkum nevycházel z morfologických studií současných či minulých živočichů, ale z fylogenomiky, která se pokouší odhalit evoluční stromeček na základě příbuznosti mezi genovými sekvencemi pomocí počítačové analýzy rozsáhlých genových databází.

Naopak společného předka, který nebyl houbovcem, mají všichni ostatní bilaterální živočichové (biláterálnost byla opět původní bez ohledu na další podoby souměrnosti u žahavců, ostnokožců apod). Z výsledků také vyplývá, že nervový systém se u mnohobuněčných živočichů zřejmě vyvinul pouze jednou. Totéž platí pro buňky citlivé na světlo, které posléze daly v různých podobách základ očím současných živočichů.

Naopak žebernatky (spojované s žahavci, pro laika prostě něco jako medúzy) jsou podle této studie součástí hlavní linie mnohobuněčných organismů.

Na poněkud zamotané téma počátků evoluce mnohobuněčných živočichů viz také články