Genetika ukazuje, že vzhled psů i názvy plemen klamou

Biologie |

Chceme-li se při studiu psů dostat od etologických apod. postřehů k nějakým ucelenějším informacím, jednou z možností je prostě porovnat psí DNA.

Mj. by nám tento výzkum mohl odpovědět i na to, proč je mezi psy taková variabilita z hlediska vzhledu.

Výsledek?

V první řadě si můžeme položit otázku, proč jsou psi tak variabilní např. oproti kočkám. Možná vysvětlení jsou následující:

– Pes byl domestikován delší dobu (to je jistě pravda, ale nezdá se, že by to byla postačující odpověď)

– Fungovala zde větší selekce na různé činnosti (boj, stopování, lov, pastva)

– Druh byl oproti kočce mnohem „evolučně plastičtější“ (viz teorie zamrzlé evoluce/plasticity, která ale není přijímána obecně)

– Článek v časopisu National Geographic uvádí, že třeba za srst psů může téměř zcela jen kombinace několika genů. Právě proto je zde zřejmě možné účinné šlechtění, jinak bychom dostávali mišmaš a vlastnosti se nám špatně dařilo zafixovat. Konkrétně jde o geny označované jako FGF5 (srst dlouhá ve. krátká), KRT71 (srst vlnitá vs. rovná) a RSPO2 (hrubost srsti, vousy). U jiných domácích zvířat tomu může být jinak, příliš mnoho genů selekci téměř znemožňuje.

Viz také starší článek, opět podle National Geographic

O rychlosti šlechtění psovitých šelem viz i příklad lišek

Pokud srovnáme jednotlivá psí plemena dle DNA, dostaneme několik základních skupin:

– primitivní plemena (wolf-like – akita, huskie, malamut…)

– pastýřské psy

– lovecké psy

– bojové a ochranné psy

Ale pozor. Názvy plemen mnohdy matou. Například německý ovčák spadá do poslední skupiny (mastiff-like). Součástí článku je foto belgického ovčáka (malinois), který je na pohled německému ovčáku krajně podobný, nicméně geneticky má být „vlčák“ mít blíže k buldokům a rotwailerům. Kolie není nijak moc příbuzná border kolii, u ní mají převládat geny loveckých plemen (přitom border kolie je ale vyloženě „pastevec“, až se zrovna tomuhle věřit nechce).

Dále se ukazuje, že tedy s genetickým profilem příliš nesouvisí povaha plemene (agresivita, cvičitelnost…) ani jejich inteligence. Inteligentní psí plemena vznikla šlechtěním několikrát nezávisle na sobě (labrador/retriever, border kolie, německý ovčák, pudl…).

Viz také: Border kolie Chaser se naučila 1 022 slov

Mimochodem, 5 nejvíce chovaných psů v USA dle statistik z roku 2010:

1. labrador

2. německý ovčák

3. yorkshirský teriér

4. bígl

5. zlatý retriever

(Pokud bychom spojili labradorského a zlatého retrievera do jedné skupiny, pak by dominovali zcela.)

Zdroj: Eva Ratliff a kol.: New tricks from old dogs, National Geograpphic 2/2012